Elbilsförsäljningen sjunker, och det gillar inte SVT.
Vad är problemet?
Det är en sak att presentera en nyhet, det är något annat att presentera en nyhet som något negativt. Först intervjuar man folk på stan som naturligtvis får fram budskapet att de tänker på miljön (precis som SVT lärt dem), sedan berättar man att minskningen beror på lågkonjunktur, slopad elbilsbonus (den vill SVT ha tillbaka) och lägre priser på bensin och diesel (dessa vill SVT ska höjas).
Sättet som videon är ihopsatt på gör det uppenbart vilket budskap SVT vill få ut. Man vill sätta press på regeringen att, med olika tvångsmetoder, öka försäljningen av elbilar. Till exempel genom höjt pris på bensin och diesel, och genom skattesubventionerad elbilsbonus.
Vad skulle gjorts bättre?
En mindre agendasättande ton hade varit önskvärt.
Fundera på följande
Skilj på fakta och budskap. I det här fallet är faktan att elbilsförsäljningen sjunker, medan budskapet är att det inte är bra.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilsforsaljningen-minskar-for-forsta-gangen