SVT slår i flera artiklar ett slag för begagnatmarknaden. Bakgrunden är naturligtvis att man vill försöka förändra och styra folks konsumtionsvanor för att nå Sveriges miljömål.
Vad är problemet?
SVT försöker förmodligen lägga de här artiklarna under rubriken ”folkbildning”, men jag skulle snarare vilja lägga dem under rubriken ”propaganda”. Det är inte medias roll eller uppgift att försöka ändra folks beteenden, såvida man inte ser människor som en stor och korkad fårskock och sig själva som herden.
Vad skulle gjorts bättre?
Intervjua inte bara människor som är positiva till begagnatvaror, det blir så uppenbart att man vill styra budskapet då. SVT (och annan media) ska skildra verkligheten, och i den ingår olika åsikter, ståndpunkter och ideologier. Här borde SVT haft en öppen ingångssyn, istället för att på förhand redan bestämma sig vilka sorts åsikter de vill ha med.
Fundera på följande
Om du läser ett flertal artikel som alla presenterar samma åsikter, tar du då efter åsikterna eller håller du fast vid vad du tycker själv? Varför används det engelska ordet ”second hand” när vi redan har det svenska ordet ”begagnat”?
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hor-umeaborna-om-att-handla-julklappar-pa-second-hand
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-blandas-nytt-med-begagnat
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/intresset-for-julklappar-pa-second-hand-okar
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/att-handla-second-hand-ar-i-sig-kanske-inte-losningen-pa-alla-problem