Det finns inte många knep inom marknadsföring som är mer klassiska än att skapa något riktigt kontroversiellt och sedan låta media attackera allting skoningslöst. Trots att uppmärksamheten är överväldigande negativ så är det ändå uppmärksamhet, vilket innebär att produktens existens når ut till massor av människor.
SVT skriver idag om spelet Rape Day där man bland annat kan mörda barn och våldta kvinnor. Spelet har visserligen nekats distribuering på Steam som ett resultat av ett uppror på change.org, men det finns andra plattformar där man kan ladda ned det. Och det kommer alltid finnas folk som vill köpa spelet.
Genom att ge spelet uppmärksamhet har SVT alltså i praktiken gjort gratisreklam för det. Det är inte långsökt att gissa att betydligt fler nu känner till Rape Day, än vad som hade varit fallet om SVT inte skrivit om det. Det är som sagt inget nytt fenomen att företag med flit skapar kontrovers för att de vet att media gillar sensationalism (för att läsare i sin tur gillar det).
Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kvinnor-valdtas-och-pistolhotas-i-pc-spel-stoppas-efter-sociala-medier-raseri