SVT har bötfällts av Granskningsnämnden för otillbörlig reklam, då de visade en billogga för länge i rutan i samband med ett inslag om körkortslån.
Vad är problemet?
Den här artikeln hittade jag hos Expressen idag, och trots att jag sökte efter artiklar om Granskningsnämnden hos SVT (via en sökmotor då) under det senaste året hittade jag inte något som hade med detta att göra.
Problemet är alltså att Expressen har skrivit om det här innan SVT själva. Sedan skulle jag också önska att Granskningsnämnden var lika nitiska angående kravet på opartiskhet, som de är angående kravet mot otillbörlig reklam. Det finns en otroligt stor skillnad i hur man behandlar båda faktorerna, inte minst med tanke på att Granskningsnämnden i reklamärenden kan ta SVT till Förvaltningsrätten, där public service-bolaget kan få böter. Men bryter de mot opartiskheten kan de inte bötfällas.
Vad skulle gjorts bättre?
SVT borde vara först med att publicera artiklar som handlar om att Granskningsnämnden fäller dem. Och Granskningsnämnden i sig skulle behöva en grundlig genomgång i hur man ser på och behandlar ämnet opartiskhet.
Fundera på följande
När tror du SVT publicerar att de blivit fällda och dömda till böter? Om jag kan göra kartläggningar som över tid visar hur vinklade SVT är i vissa ämnen (istället för att som Granskningsnämnden bara kolla enskilda program var och ett för sig), varför kan då inte Granskningsnämnden göra det?
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/billogga-visades-i-bild–svt-doms-till-boter/