SR ifrågasätter inte Reklamombudsmannen när de säger att smalhet är ett problem

Av | juli 13, 2024

Reklamombudsmannen, RO, har fällt fler företag i år än tidigare när det gäller ”extremt smala modeller”.

Vad är problemet?

I artikeln presenteras vad man kallar för ”extremt smala modeller” som ett problem, men extremt feta modeller verkar tydligen vara helt OK. Enligt RO fälls reklamerna för att de bidrar till ett ideal som är skadligt att sträva efter. Men mig veterligen har de aldrig fällt modebolag som använt sig av feta modeller.

Vad skulle gjorts bättre?

SR borde ha frågat RO varför de inte fäller modebolag som marknadsför feta modeller. Med logiken RO hänvisar till är det skadligt att bidra med ideal som romantiserar feta kvinnor.

Fundera på följande

Modebolag som använder sig av tjockisar belönas ofta med romantiserande ord som ”mångfald” eller liknande. Och det behöver ju inte vara fel att visa många olika sorters människor, om man har många olika sorters människor som kunder. Men tycker kunderna verkligen att tjockisar är vackrare och lyfter upp kläderna bättre än smala eller normala människor?

Jag frågade Dinah Ahl på SR

Hej!

Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.

I din artikel som publicerades 06:00 idag pratar du med en representant från RO som säger att reklamerna fälldes för att de bidrar till ett ideal som är skadligt. Men mig veterligen har RO aldrig fällt reklamer med feta modeller. Med samma logik så bidrar de också till skadliga ideal. Varför ställde du inte den frågan? Nu framstår artikeln som ett sätt att måla ut smala människor som ohälsosamma, medan feta människor skönmålas och göms bakom begrepp som ”mångfald”.

Om du väljer att svara kommer ditt svar att publiceras i sin helhet på min sajt.

Dinah Ahl valde att inte svara.

Källa: https://sverigesradio.se/artikel/fler-reklamer-falls-for-extremt-smala-modeller-tydlig-trend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.