SVT visar reklamloggor på tröjor i sportsammanhang, men i andra sammanhang suddas de ut.
Vad är problemet?
I sportsammanhang måste SVT ibland visa reklamloggorna, eftersom det kan vara ett krav för att få sändningsrättigheter. Men det innebär samtidigt de facto att SVT visar reklam, så varför hyckla och sudda ut reklamen i andra sammanhang?
Vad skulle gjorts bättre?
Sluta hyckla.
Fundera på följande
I grunden vill SVT vara oberoende från kommersiella intressen. Det ska alltså inte vara så att ett företag ska kunna köpa sig exponering eller undvika kritisk granskning. Men i sportsammanhang kan företag ändå köpa sig exponering, och sedan har vi hela Melodifestivalen där olika företag betalar för att synas i rutan. Samtidigt kan SVT sudda ut en logga på en högstadieelevs tröja i ett lokalt reportage.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/nyarssaluten-tillbaka-efter-tva-ars-uppehall
https://kontakt.svt.se/guide/fragor-och-svar-om-reklam-logotyper-och-sponsring-i-svt
Här kan man läsa låtom Svts regler/lagar dom måste följa när det gäller reklam/sponsring.
Ja, och där framgår det ganska tydligt att det handlar om subjektiva bedömningar och en hel del hyckleri. Vem som helst kan skapa ett regelverk som i praktiken säger ”reklam är OK när vi säger att det är OK”. För det hela artikeln gör är att hänvisa till de regler som finns, min poäng handlar om att reglerna saknar logik och kontinuitetstänk.