Hur ska man som företag lyckas få public service att göra reklam för en produkt, trots att reklam är förbjudet (till största del) i statstelevisionen? Jo, man skapar ett jippo som väcker uppmärksamhet så att media skriver om det. Då spelar det ingen roll att artikeln i praktiken blir reklam för företagets produkt, eftersom journalisten tror att han skriver om en händelse som väcker nyfikenhet hos läsaren.
Produktionsbolaget för Game of Thrones hade placerat ut en järntron i Norrbotten (jodå, mycket ska man höra innan öronen trillar av), och personen som hittade den fick en exklusiv förhandsvisning av den sista Game of Thrones-säsongen. Udda, men det väcker uppmärksamhet. SVT har intervjuat hon som hittade tronen och naturligtvis är det förklädd reklam för tv-serien. Vad som ska definieras som reklam och inte kan man verkligen ha delade meningar om, men om man som företag lyckas hitta balansen mellan uppmärksamhetsväckande jippo och reklam så har man lyckats.
I grund och botten handlar det alltså om vad folk på public service och Granskningsnämnden definierar som reklam. Och den definitionen är subjektiv, det vill säga, det är några personers åsikter som görs till fakta. Det är bland annat därför man alltid ska ifrågasätta definitioner och tolkningar.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/josefine-fick-exklusiv-forhandsvisning-av-game-of-thrones