Perfekt exempel på klickbete hos Aftonbladet

Av | 6 juni, 2019

Klickbete är när journalister och tidningar väljer en rubrik som inte talar om vad artikeln handlar om, men som lockar läsaren att klicka genom att skriva något som väcker uppmärksamhet. Syftet är förstås att få läsaren att klicka, men metoden är oärlig. Som jämförelse använder sig public service så gott som aldrig av klickbete.

Artikeln är egentligen en video som visar en ko som bokstavligt talat skiter på sin ägare. Klippet är såklart menat som humor och har inget egentligt nyhetsvärde. För denna händelse har Aftonbladet valt rubriken ”Han vänder sig om – då händer det vidriga” följt av ingressen ”Bondens egna kamera fångar det han aldrig någonsin kommer att glömma”. Klickbete handlar alltså om att bygga upp nyfikenhet hos läsaren utan att samtidigt avslöja vad artikeln egentligen handlar om.

Enda sättet att få media att sluta med klickbete är att aldrig klicka på den typen av rubriker.

Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/287973/har-bjuder-kon-bonden-pa-en-riktig-bajsmacka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.