Media styr till stor del opinionen

Av | 17 juli, 2020

Expressen skriver en artikel om hur Oatly utåt vill framstå som att verka för hållbarhet, men samtidigt har delägare som investerar i verksamheter som inte anses hållbara.

Vad är problemet?

Naturligtvis är det bara bra att hycklande företag lyfts fram i ljuset så att folk får se vad de verkligen håller på med. Men det är också så att det är media som väljer vilka som ska få stå i rampljuset. Det finns garanterat fler företag än Oatly som säger en sak men gör en annan. Med andra ord är det media som till stor del styr opinion, med hjälp av selektivt urval. Det är journalister som väljer vad som ska lyftas fram, och även vad folk inte ska få höra talas om.

Idag, tack vare internet, har medias makt minskat något. Folk kan själva ta reda på saker, men det förutsätter att de ägnar tid och energi åt det. Vilket inte tillräckligt många gör. Istället lyssnar man på media och kopierar de åsikter och presentationer som läggs fram där. Och på så sätt kan journalister till stor del styra den allmänna opinionen.

Vad kan du som medborgare göra?

Kom ihåg att media väljer vad du ska läsa om. Om en samhällshändelse innehåller tio olika faktorer, kanske journalister endast plockar ut fyra eller fem av dessa. På så sätt får du sällan helhetsbilden, utan en tillrättalagd eller körsbärsplockad version av verkligheten. Därför är det viktigt att själv anstränga sig och läsa hos olika källor innan du bildar dig en uppfattning om något.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kritiken-strider-mot-allt-som-oatly-star-for/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.