Media ger kändisar makt att kritisera företag offentligt

Av | 14 september, 2019

Till att börja med: hur blir man kändis? Antingen gör man karriär på sociala medier och/eller YouTube, eller så är det traditionell media som skapar kändisskapet. För om inte någon hör talas om en person blir han ju inte känd, och vilka i samhället har den största megafonen? Jo, media.

Med detta sagt kan vi kolla Aftonbladet artikel om Edward Blom och hans kritik av Oatly. Oatly kör en kampanj just nu där man uppmanar folk till att sluta dricka mjölk, för att istället satsa på företagets egen havredryck. Detta gillar inte Edward Blom som öppet kritiserar Oatly. Och han får hjälp av Aftonbladet att sprida sitt budskap.

Det intressanta här är: om Edward Blom istället hetat Ragnar Hansson, och varit helt okänd, då hade media inte brytt sig. Även om Blom och Hansson haft exakt samma kritik, med exakt samma argument. Så frågan är varför kändisar ska få mer uppmärksamhet än vanligt folk? Det är ju media som väljer ut vilka som ska få komma till tals, det kan inte individen själv göra.

Bara så du kommer ihåg att det är media som bestämmer vilka som får yttra sig offentligt och vilka åsikter som får spridas. Det finns ett försvinnande litet antal individer på sociala medier med många följare och därmed stor spridning, men inga kommer upp i samma exponering som exempelvis Aftonbladet.

Har du till exempel tänkt på varför ingen av de stora medierna har ett eget diskussionsforum där vanligt folk kan opinionsbilda och tycka till? Därför att då skulle journalisterna själva förlora just den makten till vanliga människor, och det går ju inte för sig.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/70Lp6W/edward-bloms-ilska-mot-oatly-ren-kommersialism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.