Märklig slutsats av SVT angående reklamforskning

Av | 26 november, 2018

SVT publicerar idag en rapport från Johan Wejryd som har forskat om reklams påverkan på demokrati under tio års tid. Som vanligt när det gäller forskning och vetenskap ska resultatet tolkas, men istället för att lämna det år läsaren gör SVT det. Framför allt är rubriksättningen väldigt tongivande:

Därför är reklam farligt för demokratin

Ungefär som att det skulle vara fakta. Men tolkningar är inte fakta, och inte vetenskap heller för den delen. Det handlar om sannolikhet. Det finns så otroligt många faktorer som spelar in. Forskare kan omöjligt ta hänsyn till allihopa. Därför väljer de ut vissa faktorer och forskar på dem.

Utifrån det forskningsunderlag som finns, i det här fallet att människor som sett på mycket respektive lite reklam, kan man tolka det som att reklamen gör att vi får så fullt upp med att fatta beslut om olika produkter att vi inte tar oss tid att tänka på politik. Men det finns massor av olika tolkningar.

Att då rubriksätta resultatet som om en tolkning vore fakta, det är helt missvisande.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/darfor-ar-reklam-farligt-for-demokratin

Kategori: SVT

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.