Idag släppte den högerliberala tankesmedjan (en tankesmedja är en organisation som ägnar sig åt åsiktsbildning) Timbro en undersökning från Demoskop som visar att en minoritet av svenska folket vill ha ett brett public service – alltså sport, dokusåpor, älgvandringar och liknande.
Vad är problemet?
Den här undersökningen skiljer sig gigantiskt mycket från den undersökning som SOM-institutet presenterade tidigare i år.
- Enligt SOM-institutet vill endast 11 % ha ett smalare public service.
- Enligt Demoskop vill fler än 50 % ha ett smalare public service.
Undersökningarna är inte helt lätta att jämföra. SOM-institutets undersökning kommer jag inte ens åt, medan Demoskops undersökning är uppdelad i många olika kategorier. Trots detta kan man utan tvekan konstatera att det rör sig om enorma skillnader mellan dessa två undersökningar, trots att inte särskilt lång tid har passerat mellan dem.
Hur är detta ens möjligt? Någon av undersökningarna är inte väl genomförd, den saken är säker.
Vad skulle gjorts bättre?
Dags att starta debatt om åsiktsundersökningarnas metoder och trovärdighet. Jag har inte sett någon media göra detta än, dock.
Fundera på följande
SVT förde fram resultaten från SOM-institutet i en blogg den 1 mars i år, medan Timbro förde fram den undersökning man själva beställde från Demoskop. Timbro nämner inte ett ord som SOM-institutets undersökning, och det återstår att se om SVT eller SR kommer publicera resultaten från Demoskops undersökning.
Givetvis var högerkonservativa Samnytt snabba på bollen för att berätta om Demoskops undersökning. Det brukar vara så att medierna tar upp det de vill att du ska se, och undanhåller fakta som inte faller i smaken.
Källa: https://samnytt.se/stor-majoritet-vill-se-ett-bantat-public-service/
Källa: https://timbro.se/smedjan/ny-matning-stor-majoritet-vill-se-smalare-public-service/
Källa: https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2023-03-01-svt-har-lamnat-in-public-service-redovisningen-for-2022.html