Artisten Carola Häggkvist har nyligen gett en intervju till Svenska Dagbladet (givetvis bakom betalvägg, så jag har inte läst den) där hon ifrågasätter invandringen.
Vad är problemet?
Medierna använder ofta kändisar för att propagera för vissa åsikter och ståndpunkter, men bara om kändisen har ”rätt” åsikter. I dagens exempel kan vi se hur de ”alternativa” medierna snabbt är på bollen (SvD-intervjun alltså) eftersom Carola ifrågasätter invandringen. Vanligtvis brukar journalisterna även presentera artisten på ett smickrande sätt om hon har ”rätt” åsikter, men inte riktigt denna gång – förmodligen beror det på att Carola tidigare har propagerat för att hjälpa invandrare som kommit hit (hon var en av få som faktiskt släppte in okända människor i sitt hem istället för att bara prata om det).
Det är också talande att vare sig SVT, Aftonbladet eller SR (vänstermedier) har tagit upp detta. Utöver Svenska Dagbladet och ”alternativa” medier har även Expressen skrivit om det.
Vad skulle gjorts bättre?
Sluta utnyttja kändisar för egen, ideologisk vinning.
Fundera på följande
Anledningen till att medierna gör så här är för att de vet att kändisar har betydligt mer inflytande på folk än en vanlig medborgare. För naturligtvis handlar det om åsiktsbildning. ”Titta, en känd och populär kvinna tycker så här, tyck så du också!”
Källa: https://nyheteridag.se/carola-sagar-invandringspolitiken-och-islam-star-i-deras-skrifter-att-det-ar-okej-att-ljuga-for-otrogna/
Källa: https://samnytt.se/carola-finns-en-anledning-till-nationer-och-landsgranser/
Källa: https://www.friatider.se/carola-svenskarna-maste-vakna
Källa: https://www.expressen.se/noje/inte-fegt-att-varna-sveriges-traditioner/