Expressen Kulturs Victor Malm tycker att det är för mycket dold reklam i influerarvärlden.
Vad är problemet?
Expressen har sin egen beskärda del av dold reklam. Visserligen är reklamtexter märkta med ordet ”annons” samt från vem innehållet kommer, men de är samtidigt utformade precis som nyhetsartiklar och ligger mitt bland dessa. Om man kollar på hur reklamen formuleras kan man dessutom se att den är menad att förväxlas med riktiga nyheter, så de som köper plats hos Expressen är förmodligen väl medvetna om att deras annonser är menade att se ut precis som Expressens egna nyheter. Förhoppningsvis, ur deras perspektiv, kan någon snabbt scrolla eller svajpa och klicka sig in utan att se att det rör sig om en annons.
Så varför ställer inte SVT en enda kritisk fråga till Malm om detta? Sedan kan jag också undra varför man överhuvudtaget pratar med andra journalister, när man kan prata med influerarna själva? Jag länkar till en till artikel här nedanför där SVT gör just det.
Vad skulle gjorts bättre?
Den uppenbara frågan om Expressens hyckleri borde SVT ha ställt.
Fundera på följande
Råkar kommersiell media illa ut när företag väljer att göra reklam hos influerare istället för hos media? Är du medveten om hur många influerare som egentligen bara är reklampelare?
Källa: https://www.svt.se/kultur/kritik-mot-skamlosa-influencers
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/manga-minderariga-reklampelare-i-sociala-medier