Inget parti är bättre än sina väljare, och ingen media är bättre än sina tittare

Av | mars 28, 2022

SVT har skapat flera artiklar om hur låg kunskapen är bland de svenska väljarna när det gäller regionspolitiker.

Jaha?

Jag brukar kritisera medier, men anledningen till att media har en sådan enorm makt är att folket hela tiden okritiskt lyssnar på vad journalisterna säger. Visst finns det folk som tänker, men den otänkande massan är i klar majoritet. Om ingen hade läst Aftonbladets ledartexter hade deras inflytande varit noll. Här är det alltså läge för mediekonsumenterna att granska sig själva lite.

För visst är det lätt att anklaga politiker och journalister, men vad gör folk själva? Hur många är det som ens vet vad de egentligen röstar på? Hur många röstar på ett parti av en enda anledning, utan att känna till resten av deras partiprogram? Hur många bestämmer sig efter den sista partiledardebatten innan valet, baserat på hur trevlig en partiledare verkar vara?

SVTs artikelserie visar på en skrämmande inkompetens hos svenska väljare. Problemet med detta är att ju mindre kunskap folk har, desto mer lättpåverkade blir de. Och där kommer medierna in i bilden. Folk som inte tänker kan lätt manipuleras och opinionsbildas till att få ”rätt” åsikter. Det handlar alltså inte om att tycka ”rätt” eller ”fel”, utan om att tänka överhuvudtaget.

En person som bara tittar på Rapport, och tar för givet att allt som presenteras är sant, att det inte saknas information eller infallsvinklar, och att journalisterna inte försöker få dig att tycka på ett visst sätt, är ett lättfångat byte för en opinionsbildare eller en aktivist (journalister alltså). Och om det indirekt är journalister som styr vad folk tycker, vad har vi i så fall för demokrati? Handlar det bara om att få folk att tro att de har inflytande så att de inte protesterar eller gör revolution? Och hur mycket av detta är folks eget fel?

Fundera på följande

Hur skulle vår demokrati se ut om alla människor tänkte själva, istället för att dras med i masspsykoser och gruppbeteenden? Hur annorlunda skulle journalister agera om de visste att ingen gick på vansinnestolkningar, spekulationer och skitsnack?

Efter att internet och användarrecensioner blev ett faktum var företagen tvungna att anpassa sig efter smartare och kritiskare konsumenter. Journalister och politiker skulle också kunna tvingas anpassa sig efter smartare och kritiskare väljare, men idag finns det inga tecken på att det kommer hända.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sonesson-m-om-svt-s-undersokning-vi-har-ett-arbete-att-gora

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.