Aftonbladet ska spara 100 miljoner kronor innan 2021 på grund av svikande annonsintäkter. Ansvarig utgivare Lena K Samuelsson och hennes kollega Johan Stambro intervjuas av SVT.
Vad problemet?
Samuelsson får oemotsagd bre ut sig om Aftonbladets förträfflighet, och samtidigt tigga pengar av staten. Hon och Johan Stambro (Aftonbladet-reporter) säger bland annat ”Aftonbladet är starkare än någonsin journalistiskt, vi slår rekord på rekord, både när det gäller läsare, lyssnare och tittare, vi ser en stark tillväxt inom olika områden.” och ”Jag blir uppgiven över hela mediebranschen som går på knäna. Jag undrar var staten är i det här läget. Det är en demokratisk fråga: ska vi ha oberoende media och hur ska vi stötta dem? Vad kan staten göra för mediebranschen”.
Att Aftonbladet slår rekord i antal visningar beror med stor sannolikhet på coronaviruset, och inte på att de gör ett så bra jobb. Kollar man Förtroendebarometern för 2020 åtnjuter Aftonbladet endast 16 procent förtroende hos svenska folket. Att sajten även i vanliga fall har så många besökare beror alltså inte på att folk litar på dem.
Och varför ska staten gå in och ta ansvar för produkter och tjänster som folk inte vill betala för? Säger man det sätter sig den typiske journalisten genast på en hög häst och påstår att mediernas jobb är en av demokratins hörnpelare (att granska makten). Men medierna har minst lika mycket makt som politikerna och företagen, det vill säga, man driver agendor och opinionsbildar för att få folk att tycka och tänka på ett visst sätt. Medierna påverkar indirekt hur folk röstar, och de är naturligtvis själva medvetna om den enorma makten.
Svenska skattebetalare pungar redan ut med nästan en miljard kronor i mediestöd till de kommersiella tidningarna per år (om man räknar med det nya, permanenta tillskottet på 200 miljoner kronor per år). Detta är visserligen inte i närheten av de 8,5 miljarder kronor som public service får, men vilka andra branscher får skattemedel för att överleva när konsumenterna inte vill betala för det som produceras? Jag ska dock tillägga att Aftonbladet inte fick något mediestöd alls under 2019. Det fick däremot en av Schibsteds andra produkter, Svenska Dagbladet. De kammade hem cirka 50 miljoner kronor i mediestöd under 2019. Jag länkar här nedanför så du själv kan se hur mycket olika tidningar fick i mediestöd förra året.
SVT ställer inga kritiska frågor alls till Aftonbladet under intervjun, trots att det knappast råder brist på kritik mot de kommersiella tidningarna. Har dessa journalister överhuvudtaget ställt sig själva frågan ”Varför vill folk inte betala för det vi producerar?” Finns det någon som helst självinsikt och självkritik hos journalister, kan man undra.
Vad skulle gjorts bättre?
SVT hade kunnat fråga Aftonbladet om de inte ser några problem med det låga förtroendet och om produkter som inte uppskattas av konsumenter faktiskt förtjänas att läggas ned.
Källa: https://www.svt.se/kultur/stort-sparpaket-pa-aftonbladet-50-tjanster-paverkas
Källa: https://www.mprt.se/sv/stod-till-medier/beviljade-stod/