Folk verkar inte bry sig om barn som varken syns eller hörs, men så fort ett barn dyker upp i media blir det stor effekt. I en artikel idag skriver SVT om lille Elias (inte barnets riktiga namn) som valdes bort från ett kalas på grund av sin funktionsnedsättning. Efter SVTs artikel har både privatpersoner och företag hört av sig för att visa stöd till Elias.
Fantastiskt kan man absolut tycka, men tänk då på alla barn som inte har turen att synas på SVT. Dessa barn är det ingen som bryr sig om, för de varken syns eller hörs. SVT, och media i allmänhet, väljer vilka som ska få uppmärksamhet. Man är heller inte sena med att påtala vilken effekt den egna artikeln haft.
Det här möjliggörs på grund av att SVT har en så stor publik som de når ut till. Och det är naturligtvis inte bara vissa barn som väljs ut, samma metod används även på händelser i samhället och i politiken. Eller att man körsbärsplockar ett företag man vill sätta dit, medan det finns dussintals andra bolag som sysslar med exakt samma sak, men som ingen märker.
På det här sättet kan SVT styra vad folk ska prata om, vilka folk ska tycka synd om och vilka folk ska hysa agg emot. Kort sagt är det inte supersvårt för SVT att påverka opinionen och därmed demokratin. I fallet med Elias var det inget negativt, men principen gäller i andra fall också.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vill-sverige-bjuda-elias-4-pa-kalas