Brottmålspodden har hamnat under SVTs lupp. Anledningen är att den tillgängliggör ljudfiler från rättegångar för allmänheten.
Vad är problemet?
SVT gillar inte Brottmålspodden. Vad det beror kan man spekulera i, men en liten aning får man cirka 35 sekunder in i videon. Där säger en domstolschef att man skulle kunna tänka sig en utveckling där man gör skillnad på vad journalister får se, och vad allmänheten får se. Det vill säga, journalisterna ska agera grindvakter och bestämma vilken information som ska nå den breda massan.
Men det stora problemet är ändå SVTs makt. För som vanligt vill man mer än gärna visa vilka effekter den egna journalistiken har fått, i det här fallet hur många företag som dragit sig ur reklamsamarbete med Brottmålspodden. Samtidigt visar man att Spotify inte gjort det. Här vill media använda grupptryck för att få de sista spelarna att ansluta sig till resten av gänget och visa att när SVT granskar något, då lyder företagen.
Vad skulle gjorts bättre?
Egentligen inte särskilt mycket. Det SVT gör är att man redovisar konsekvenserna av sitt reportage.
Fundera på följande
Dagens artikel är ett bra exempel på medias makt. För det är först när SVT uppmärksammar Brottmålspodden som företagen börjar dra sig ur reklamsamarbeten. Det är först när media uppmärksammar sådana här saker som företagen blir oroliga för vad den breda allmänheten ska tycka om varumärket. Och mycket handlar om det selektiva urvalet som media gör. Det är journalisterna som bestämmer vad folk ska se och höra (även om den makten minskat med internet och sociala medier).
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/efter-svts-granskning-foretag-bryter-med-rattegangspodd