Folk dör i striderna mellan terroristorganisationen Hamas och Israel. Aftonbladet tycker det är ett lämpligt tillfälle att utnyttja för klickbete.
Vad är problemet?
”Experternas oro: Nya dödsvapen – hos båda sidorna”
Det döper Aftonbladet rubriken till. Men när man klickar och läser artikeln förekommer det inga dödsvapen, ordet används inte överhuvudtaget i hela artikeln. Det handlar bara om att spela på folks oro och därigenom få dem att klicka. Ruttet!
Observera att rubriken är den som syns på startsidan, och inte den som syns när du väl klickat dig in till artikeln.
Vad skulle gjorts bättre?
Om Aftonbladet byggde upp sitt förtroende (de har konstant lågt förtroende hos svenska folket enligt Förtroendebarometern varje år) kanske fler skulle vara villiga att betala för deras journalistik självmant? Då hade de inte behövt ta till klickbete.
Fundera på följande
Klickbete är precis som när du handlar på nätet eller får reklam, om erbjudandet verkar vara för bra är det ofta det. Om rubriken är för fantastisk på något sätt är det ofta media som på oärliga grunder vill få dig att klicka på rubriken.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnApWl/experten-den-storsta-risken-i-konflikten