Expressen skriver en artikel om att Björn Ranelid vann SM i äppelmust.
Vad är problemet?
Expressen är en kommersiell tidning som lever på reklam och annonser, så ur det perspektivet är det inget problem. Däremot är det inte alltid uppenbart för läsaren vad som är reklam och inte. När public service säger att de vill vara oberoende från kommersiella intressen menar de bland annat precis den här typen av artiklar. Björn Ranelid är själv krönikör för Expressen och artikeln som hyllar honom och hans äpplen är direkt marknadsföring av hans äppelmust. Men det står inte ”annons” eller ”reklam” någonstans.
Vad borde gjorts bättre?
Om Expressen varit riktigt ärliga hade de skrivit något i stil med ”Det här är en reklamartikel för Björn Ranelids äppelmust”. Annars är det upp till oss läsare att vara misstänksamma mot artiklar som förskönar eller förhärligar produkter eller tjänster som går att köpa.
Källa: https://www.expressen.se/kvallsposten/ranelids-mustiga-applen-bakom-godaste-drycken-/