Varför använder sig SVT av klickbete?

Av | juli 11, 2023

Hyrestvisten i Umeå över – så mycket höjs hyrorna”. Det är SVTs rubrik.

Vad är problemet?

I artikeln framgår det att hyreshöjningen landar på 4,1 procent. Det borde stå redan i rubriken.

Vad skulle gjorts bättre?

Rubriken ska ju informera läsaren så mycket som möjligt om vad artikeln handlar om, och inte utelämna information med syfte att läsaren ska klicka. Det borde med andra ord ha stått att hyreshöjningen landade på 4,1 procent. Till exempel så här: ”Hyrestvisten i Umeå över – hyrorna höjs med 4,1 procent”.

Fundera på följande

Kommersiell media tjänar pengar på klick, men vad finns det för anledning för SVT att syssla med klickbete? De är ju skattefinansierade till i stort sett 100 procent.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hyrestvisterna-i-umea-och-skelleftea-over-sa-mycket-hojs-hyrorna

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.