SVTs medarbetare Johanna Cervenka bekänner färg

av | 12 februari, 2020

SVTs ekonomikommentator Johanna Cervenka analyserar (opinionsbildar, alltså) SAS reklamvideo som blivit väldigt kritiserad.

Vad är problemet?

Den här analysen är ett bra exempel på hur SVT är subtilt vinklade. Det är Cervenkas utgångspunkter som avslöjar var hon står ideologiskt.

Först och främst tror hon att tanken bakom kampanjen är att SAS vill komma bort från och prata om något annat än begreppet ”flygskam”. Cervenka skriver ”Svenskarna har dessutom uppfunnit “flygskammen”; där att flyga kopplas ihop med att du inte vill göra din del för att stävja klimatförändringarna. Att flyga är konservativt och klimatförnekande.” Nej, det var inte ”svenskarna” som uppfann flygskammen, det var miljöaktivisterna, och de fick god hjälp att distribuera sina budskap av SVT och andra liberala medier. Och precis som SVT gjort så många andra gånger så förknippar hon konservatism med något negativt.

Hon gör även en liknelse med Nikes reklamer då hon skriver ”Förlusten av några få kunder väger lätt om du kan knyta den stora majoriteten närmare ditt varumärke.” Detta förutsätter att den stora majoriteten svenskar är liberaler och miljöaktivister, och så är det inte – om man nu inte bor i Stockholm.

Cervenka bekänner alltså färg då hon dels utgår från att ”flygskam” är ett vedertaget begrepp hos den svenska befolkningen som helhet (och inte bara hos liberala och gröna väljare), och dels försöker sammankoppla konservatism med något negativt.

Vad skulle gjorts bättre?

Skippa analysen helt, jag tror inte svenskar i allmänhet uppskattar tanken på att betala Cervenka skattemedel för att hon ska leka gissningslekar som i praktiken mynnar ut i opinionsbildning. Vill du se vad folk gissar och tror kan du besöka Flashback istället, det är dessutom gratis.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-det-var-sannolikt-hela-tanken-bakom-kampanjen-1

Kategori: SVT

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *