SVT vill, lagom subtilt, att ungdomar ändrar livsstil

Av | september 24, 2024

SVT publicerar en artikel om konsumtion och hur unga idag visar vilka de är genom just konsumtion.

Vad är problemet?

Det här stycket (vid jämförelse av ”generation Bianca” och ”generation Greta”):

Majoriteten skulle hon istället beskriva som generation Bianca.

– Man ser framgångsrika influencers med stor konsumtionsmakt. Att snabbt tjäna pengar för att kunna konsumera mera är för väldigt många en större drivkraft än ett miljöengagemang.

Samtidigt är den snabba och dyra livsstilen inte hållbar, varken för mångas plånböcker eller klimatet. Men hur trenden ska vändas är svårt att svara på.

– Det är lite som debatten om hur man ska använda smarta telefoner. Om alla andra fortsätter så är det jättesvårt att bryta som ensam individ.

Det är svårt att inte se budskapet här från SVT: det är fel på dagens unga, men hur ska man ändra deras vanor?

Vad skulle gjorts bättre?

Public service ska inte tala om för medborgare vad de ska äta, ha på sig eller konsumera.

Fundera på följande

Hur tror du journalisterna känner sig när de inser att influerare har mer makt än de själva om man ser till dagens unga?

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/antropologen-konsumtion-visar-vilka-vi-ar

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.