SVT fortsätter kampanja för att fler ska åka kollektivt

Av | juni 3, 2024

SVT Öst skriver att Östgötatrafiken skapat ”pappaplatser” på bussarna för att få fler män att åka kollektivt.

Vad är problemet?

Visst att det är Östgötatrafiken som driver kampanjen och inte SVT, men kollar man videon och läser texten är det lätt att få uppfattningen att SVT är en del av kampanjen. Finns inte en tillstymmelse till kritiska frågor att regionens skattepengar går till att försöka förändra mäns beteende (det är väl folket ska som tala om för regionen hur samhället ska utvecklas, inte tvärtom?).

Det är alltså så att Östgötatrafiken ägs av Region Östergötland. Enligt deras sajt kommer 60 procent av pengarna från skattebetalarna, och 40 procent från biljettintäkterna.

Vad skulle gjorts bättre?

Med tanke på att Östgötatrafiken till största del drivs av skattemedel borde SVT ha frågat varför man försöker påverka män att ändra beteende. Och när SVT ändå är igång kan de passa på att ställa den frågan till sig själva också.

Fundera på följande

Varför tror du män föredrar bilen framför bussen?

Jag frågade Martin Klevelid på SVT

Hej!

Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.

I din artikel som publicerades 05:30 idag skriver du om hur Östgötatrafiken försöker få fler pappor (eller män) att åka kollektivt, ungefär som att män skulle utgöra ett problem för att de har en fri vilja och väljer sitt eget färdmedel. Östgötatrafiken drivs till 60 procent av skattemedel då de ägs av region Östergötland. Varför ställer du inga kritiska frågor om varför skattemedel används för att påverka mäns vanor och beteende? Det är väl upp till var och en vilket färdmedel man väljer?

Om du väljer att svara kommer ditt svar att publiceras i sin helhet på min sajt.

Martin Klevelid valde att inte svara.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ostgotatrafiken-skapar-pappaplatser-vill-fa-fler-man-att-aka-kollektivt
Källa: https://www.ostgotatrafiken.se/info/vi-och-vart-uppdrag/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.