Svårt att se vad som är annons och riktig nyhetsartikel på Aftonbladet

Av | 1 juni, 2019

Aftonbladet varvar annonser med vanliga nyhetsartiklar om vartannat, och det är inte helt lätt att se skillnad på dem. Annonser är märkta med ”ANNONS” som är skrivet relativt smått (betydligt mindre än storleken på rubriken).

Här hade Aftonbladet kunnat använda ett annat typsnitt eller på andra sätt göra det lättare för läsaren att skilja annonserna från nyhetsartiklarna. När man bläddrar ned en sida lägger man oftast inte märke till mindre detaljer, utan söker endast efter intressanta rubriker. Det här vet förstås Aftonbladet och de utnyttjar det så mycket de kan.

Annonsörerna drar sitt strå till Aftonbladets stack genom att formulera rubrikerna på ett sådant sätt så att läsaren ska förväxla dem med nyheter. Tänk på detta nästa gång du surfar på Aftonbladet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.