Ica-handlare utreds för insider-brott och SR rapporterar.
OK?
Artikeln är en påminnelse om hur mycket makt media har. De må inte ha exekutiv makt att ändra lagar som politiker, men journalister påverkar varje dag hur du tycker och tänker på (bland annat) följande sätt:
- Man bestämmer vilka ämnen det ska skrivas om.
- Man bestämmer vilka gäster och experter som ska intervjuas.
- När folk får skicka in frågor i live-flöden till SVT är det journalisterna som bestämmer vilka frågor som ska synas.
- Man bestämmer vilka frågor och följdfrågor som ska ställas (och vilka som inte ska ställas).
- Man bestämmer ingångsvinklarna, till exempel vilken definition av jämställdhet som ska gälla.
- När man granskar någon eller något har man ibland redan på förhand bestämt sig för vad granskningen ska komma fram till – oavsett vilken information man hittar under resans gång.
- Och framför allt: man har plattformar som når de bredaste målgrupperna. Man påverkar flest människor.
Att företag och politiker är livrädda för medier är inget nytt. De vet nämligen mycket väl hur mycket makt media har. Man behöver inte ens ha gjort något fel, det räcker med en saftig klickbetesrubrik för att ett företags eller en politikers rykte ska ta rejäl skada. Och medierna, såväl som företag och politiker, vet också att gemene man själv inte förstår hur mycket han blir påverkad av det han läser i media.
Källa: https://sverigesradio.se/artikel/pr-expert-om-ica-den-mediala-skampalen-ar-brutal