Klickbete och fördummande hos SVT

Av | 6 april, 2020

Kungen har hållit tal och SVT skriver hur många som såg det, samt låter en retorikexpert analysera talet.

Vad är problemet?

Först och främst använder man sig av klickbete när man döper rubriken till ”Så många tittare lockar monarkerna”. Den artikeln handlar om hur många tittare som såg Kung Carl XVI Gustaf samt drottning Elizabeth. 1 345 000 såg den kungen och 24 000 000 såg drottningen. Man skriver ”Så många” istället för det faktiskt antalet, eftersom man vill locka läsaren att klicka. En taktik som normalt sett endast de kommersiella tidningarna använder sig av.

Sedan har man även en artikel där retorikexperten Fredrik Söderquist analyserar kungens tal. För naturligtvis får inte folk själva göra det och bilda sig en uppfattning. Nej, vi ska bli informerade om huruvida kungens tal var bra eller inte. Det är den här typen av artiklar som gör att svenskarna fortsätter vara fårskallar istället för självtänkande individer.

Vad skulle gjorts bättre?

Man hade kunnat skriva ut antalet tittare direkt i rubriken. Och vad gäller den andra artikeln så behöver inte folk retorikexperter för att själva analysera och tycka till om kungens tal.

Källa: https://www.svt.se/kultur/sa-manga-tittare-lockar-monarkerna
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/retorikexperten-han-blev-lite-som-en-julvard-som-pratar-till-de-ensamma

Kategori: SVT

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.