Känsloladdad artikel blandad med reklam hos SVT

Av | februari 10, 2019

Den här gången har SVT lånat en artikel från sina norska kollegor på NRK. Artikeln som jag granskar idag är alltså inte skriven av SVT, utan endast översatt, men eftersom de väljer att publicera den så ser jag det som en text de står för.

Egentligen förstår jag inte ens på vilket sätt det här är en nyhet. Artikeln handlar om en person som dött i Norge till följd av en livslång sjukdom. Tragiskt, men var finns nyhetsvärdet? Det dör personer varje dag, men det innebär inte att det är nyheter. Artikeln hade snarare passat bättre som en privat blogg.

Men mitt bland all sorg och alla känslor som artikeln förmedlas beskrivs spelet World of Warcraft i detalj. På vilket sätt är det inte reklam för spelet? När SVT nämner kommersiella produkter annars brukar de vara noga med att inte uppge namnet på produkten ens en gång.

Tillsammans med det faktum att Melodifestivalen har kommersiella sponsorer, däribland Maria Casino, gör att SVTs förhållning till reklam ter sig en smula hycklande.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/berattelsen-om-mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.