Panten ska höjas. I praktiken innebär det att varor i butiken blir dyrare, men att man samtidigt får mer tillbaka på panten. Syftet är givetvis att få fler att börja panta.
Vad är problemet?
Det är intressant att jämföra hur SVT och Expressen presenterar den här nyheten. Expressen skriver kort och sakligt vad nyheten handlar om, med en kort kommentar från Returpack.
SVT däremot gör intervjuer med ”folk på stan” (som man som bekant aldrig vet riktigt var de kommer ifrån) där varenda en nästan är lyrisk över förändringen.
Det ska tilläggas att SVT också har publicerat en artikel där det sakligt framgår vad förändringen handlar om.
Vad skulle gjorts bättre?
Naturligtvis tycker inte alla om det nya förslaget, eftersom varorna i butik blir dyrare. Här borde SVT ha letat upp någon som är negativ till förändringen också, så att vi som läsare får höra fler åsikter och inte bara Nordkorea-liknande, ensidig propaganda för att public service så gärna vill att folk ska uppfatta den här förändringen på ett positivt sätt.
Fundera på följande
Det är journalisterna som bestämmer vilka åsikter och röster som ska få synas och höras. I alla fall var det så fram tills genombrottet för sociala medier, då alla fick en chans att synas och höras. Vilket medierna som bekant inte gillar särskilt mycket.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/gladje-i-falun-for-hojning-av-panten-det-ar-jattesjukt
Källa: https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/panten-hojs-2025-/