Bra exempel på hur media kan smygvinkla

av | 23 mars, 2020

Melodifestivalen anklagas för att ha läckt resultatet i förväg, eftersom Betfair fått uppseendeväckande höga satsningar på vinnaren The Mamas. Nu har både SVT och Aftonbladet kommenterat händelsen efter att SVT gjort en egen utredning.

Vad är problemet?

Jämför hur SVT respektive Aftonbladet framställer händelserna. SVT publicerar sakligt information från Melodifestivalen, Svenska Spel och Betfair, och gör ett mycket bra jobb med en rättvisande rubriksättning. Aftonbladet däremot gör sitt bästa för att vinkla händelsen och så frön av misstänksamhet mot SVT hos läsaren. Till exempel lyfter man fram chefen för spelsäkerhet hos Svenska Spel, Daniel Korhonen, som en expert (han ställer sig lite mer kritisk till SVTs utredning, och då vill Aftonbladet lägga fokus på honom).

Jag ska inte citera för mycket här, för då blir det rörigt, men läs och jämför gärna artiklarna jag länkar till här nedan. Och notera hur Aftonbladet försöker trycka på att den utredning som SVT gjort inte är tillförlitlig. Jag ska också tillägga att Aftonbladet definitivt ser Melodifestivalen som en konkurrent till deras egna underhållningssatsningar, särskilt då public service har mycket mer pengar att röra sig med än vad Aftonbladet har.

Vad skulle gjorts bättre?

Sluta smygvinkla och tro att folk inte märker det.

Källa: https://www.svt.se/kultur/melodifestivalen-ingen-vinnarlacka-inifran
Källa: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Op7n73/ifragasatter-svts-utredning-kanner-mig-inte-trygg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *