Aftonbladet detaljbeskriver hur mängder med döda kroppar lastas in i kylbilar i New York.
Vad är problemet?
Det är inte direkt så att vi behöver fler skräckinjagande artiklar om viruset för att skruva upp hysterin ytterligare, men Aftonbladet vet att den här typen av artiklar säljer. När all media bara skriver om viruset gäller det att sticka ut, att skapa uppmärksamhet. Och det gör man bäst genom att skriva rubriker som ”Här lastas döda kroppar in i kylbil i New York”. Tänk efter själv, hur många artiklar fokuserar på folk som tillfrisknat (den överlägsna majoriteten) kontra folk som dött? Media vet att vi hellre läser om negativa saker än om positiva.
Här har även vi läsare ett ansvar. Aftonbladets artikel ger ingen nyttig information för oss i Sverige, den handlar bara om skräck. Fortsätter vi klicka på denna typ av rubriker fortsätter Aftonbladet skriva dem.
Vad skulle gjorts bättre?
Fokusera på artiklar som förtäljer relevant information om viruset, istället för skräckhistorier som piskar upp folks rädsla och som bara är menade att skapa klick.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GxGbB/har-lastas-doda-kroppar-in-i-kylbil-i-new-york