Antalet människor som tittar på Melodifestivalen via sin tv har sjunkit med 300 000, jämfört med förra året. Aftonbladet kallar detta för fiasko.
Vad är problemet?
Först och främst ska man ha klart för sig att Aftonbladet gärna trycker till public service då de kan, eftersom de är konkurrenter. Aftonbladet får inte 8,5 miljarder skattekronor oavsett hur de presterar, utan måste leva på annonser och ett visst mediestöd (även detta är skattefinansierat, men betydligt mindre summor än de SVT tar del av).
Anledningen till att Melodifestivalen förlorat tittare är att dessa ser programmet via SVT Play istället. Att då som Aftonbladet skriva ”Tittarna överger Melodifestivalen”, ”Fiasko” och ”Sågas i sociala medier” är ohederligt. Angående de sociala medierna har man naturligtvis uteslutande plockat de som kritiserat programmet, medan de som berömt det ignorerats. Selektivt urval alltså.
Vad skulle gjorts bättre?
Visserligen pratar man med en representant från SVT som framhåller att antalet tittare inte minskat så drastiskt, utan endast flyttat från tv:n till datorn, men rubriksättningen och vissa meningsval borde gjorts om helt för att matcha sanningen bättre.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/pLvGLV/tittarna-overger-melodifestivalen