SVT ”glömmer” ta med koldioxidupptag

Av | december 18, 2025

Naturvårdsverket presenterade nyligen ny statistik som visade svenska utsläpp och koldioxidupptag i Sverige.

Vad är problemet?

Det var inte bara utsläppen som Naturvårdsverket tog upp, utan även koldioxidupptag. SVT nämner inte upptagen alls, utan bara utsläppen. På så vis får läsaren en mycket negativare bild än den Naturvårdsverket ger i sin rapport.

Vad skulle gjorts bättre?

Naturligt borde SVT tagit med koldioxidupptaget (som är högre än utsläppen), men det hade ju sabbat klimatnarrativet …

Fundera på följande

Det är Fria Tider som hittat ett X-inlägg från Niklas Gillström som är stabschef på finansdepartementet. Sedan ska man också tillägga att det inte är SVT som skrivit artikeln, utan TT. Men SVT publicerade, och hade kunnat lägga till information om de velat.

Källa: https://www.friatider.se/svt-anklagas-klimatbluff-sverige-absorberar-mer-koldioxid-vi-slapper-ut

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.