Medierna driver polarisering lika mycket som de sociala medierna

Av | september 16, 2025

Det är inte bara svartvitt tänkande på sociala medier som spär på polariseringen. Traditionella medier drar sitt strå till stacken också, vilket Aftonbladets ledarsida visar idag då de skriver att Trump stämmer medier, men inte ett ord om vad medierna gjort för att bli stämda.

Vad är problemet?

Jonna Sima, som skriver ledartexten, berättar hur Trump stämt olika amerikanska medier. Men förutom ett citat från Trump själv så skriver inte Sima varför medierna blir stämda. En av dem, Paramount, har gått med på en förlikning, vilket de naturligtvis inte gjort om de inte visste att de hade gjort något fel.

Vad skulle gjorts bättre?

Medierna är ofta inte ärliga, utan körsbärsplockar information för att driva fram ett visst budskap – precis som folk gör på sociala medier. Man utmålar en part som ett offer, utan att berätta vad den parten gjort för att förtjäna kritik, till exempel. Aftonbladet och resten av medierna borde föregå med gott exempel och sluta bedriva polariserande propaganda.

Fundera på följande

Jonna Sima nämner att hon blivit blockad av Jimmie Åkesson på X, vilket såklart är extremt dålig stil av Åkesson. Båda sidor skulle behöva tänka på polariseringen mycket mer.

Källa: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/GypEox/donald-trump-stammer-the-new-york-times-pa-140-miljarder-kronor

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.