Att skriva om en samhällshändelse och sedan i artikeln tolka åt läsaren är något som media generellt är väldigt duktiga på. Det vill säga, de vill inte låta läsaren bilda sig sin egen uppfattning, utan gör en tolkning själva och beskriver ”det här beror det på” eller ”det är av den här anledningen”. Detta trots att deras tolkning ibland inte ens är sann.
Nyheter Idag skriver om rakbladstillverkaren Gillette vars värde precis skrivits ned med åtta miljarder dollar av ägaren Procter & Gamble. Vad denna nedskrivning beror på kan man förstås spekulera i, men varför inte lämna den spekulationen till läsaren? Det gör inte Nyheter Idag, som direkt i rubriken associerar tappet till den reklam Gillette körde tidigare mot ”toxisk maskulinitet”. Men Nyheter Idag har inga belägg för att tappet beror på reklamfilmen.
Ägarna själva säger att tappet beror på att dagens unga generation rakar sig mindre än sina föräldrar. Det Nyheter Idag gör är att de tror vad de vill tro på, utan att basera det på fakta. Så inte nog med att man tolkar åt läsaren, man gör det dessutom felaktigt.
Vidare skriver man att ”Många kritiker sätter emellertid nedgången i samband med företagets omtalade reklamfilm.” Vilka är ”många”? Och finns det inte ”många” som uppskattade reklamfilmen också? Varför bara låta rösterna från ena sidan höras? Det är sådana här vinklade artiklar som används för att bedriva opinionsjournalistik med tydlig agenda.
Källa: https://nyheteridag.se/gillette-gor-brakforlust-efter-reklam-om-toxisk-maskulinitet/