SVT fortsätter spinna vidare på sitt narrativ om nationella prov och för mycket krav på skolelever. Den här gånger rapporterar de direkt från klassen.
Vad är problemet?
Som så många gånger tidigare är det ensidigheten som spökar. Det landar alltid i att stressen beror på proven, snarare än på eleven. Det här är klassiskt vänsterperspektiv där man sällan eller aldrig lägger skulden på individen, utan det är alltid kringliggande faktorer som är orsaken. Det pratas ingenting om elevernas eget ansvar för hur de känner sig, istället lyfter man fram rektorer som är kritiska till nationella prov.
Budskapet är att krav, test och kritik är dåligt. Jag hade själv ett nationellt prov när jag gick i högstadiet, och det här var en icke-diskussion då. Pluggar man och kan sina saker behöver man inte bli nervös. Dessutom är det bra att lära sig hantera stress och press inför vuxenlivet, för det kommer man förr eller senare utsättas för i alla fall.
Vad skulle gjorts bättre?
Utöver vänsterperspektiven hade man kunnat lägga fram högerperspektiv också, det vill säga disciplin, krav och eget ansvar. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Fundera på följande
Har de nationella proven alltid framkallat ångest och stress på kollektiv nivå, eller är det en ny företeelse hos dagens unga?
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/13-nationella-prov-under-arskurs-9-det-ar-valdigt-valdigt-stressigt