Expressens kulturskribent Rasmus Fleischer visar hur det går när ett företag inte rättar sig i ledet

Av | mars 4, 2022

Svenska Spotify har valt att fortsätta göra affärer i Ryssland, även om man precis stängt sitt kontor i Moskva. Detta gillar inte Expressens kulturskribent Rasmus Fleischer.

Vad är problemet?

Genom att fortsätta verka på den ryska marknaden måste Spotify följa den ryska medie- och kommunikationsmyndigheten Roskomnadzor, som nu med hårda tag censurerar information om kriget i Ryssland. Det är detta som Fleischer stör sig på, men han verkar inte störa sig på hur många internationella företag lyder kinesiska myndigheter, trots att dessa ägnar sig åt grov censur också. Jag såg inte heller Fleischer attackera våra svenska idrottsmän när de åkte till OS i Peking. Trots att media skrev att de som uttalade sig kritiskt om Kinas regim på plats kunde fängslas, så åkte alla dit och tävlade i alla fall. Jag såg inte en enda kulturskribent som attackerade dem eller kallade dem fega för att de inte vågade bojkotta.

Hyckleriet är totalt. Just nu vet alla att det är socialt säkert att attackera Ryssland, och folk och företag verkar tävla om vem som kan bojkotta mest och flest för att på så sätt framstå som godast. Samtidigt som alla dessa godhjärtade människor fortsätter importera produkter från Kina som år efter år kränker mänskliga rättigheter. Men det är klart, det är inte lika lätt och bekvämt att bojkotta Kina som det är att bojkotta Ryssland.

Jag anar dessutom att Fleischer, precis som många journalister, stör sig på Spotify för att de med hjälp av Joe Rogan har blivit en konkurrent om makt och inflytande vad gäller information. Den här kulturartikeln är ytterligare ett sätt att dra Spotify i smutsen, precis som man gjorde när artister bojkottade Spotify på grund av Joe Rogan. Det är även ett sätt att attackera ett företag som åtminstone för tillfället väljer att inte ansluta sig till hysterin om att bojkotta allt och alla från Ryssland.

Svensk, traditionell media skriver nu om företag efter företag som lämnar den ryska marknaden. Man skapar en norm där ingen ska våga gå emot strömmen, och när Spotify ändå gör det blir de direkt uthängda som fega och dåliga. Det är långt ifrån första gången media agerar på det här sättet, vi har sett det tidigare i samband med Sverigedemokraterna (alla som är emot massinvandring är rasister), feminism (alla som inte är för jämställdhet baserad på lika resultat är sexister) och covidpandemin (alla som av någon anledning inte vill ta vaccin är faktaförnekare).

Vad skulle gjorts bättre?

Sluta attackera företag som väljer att sälja sina tjänster till vanliga ryssar. Eller ska media dra alla kineser, iranier och andra människor som bor i diktaturer över samma kam också?

Fundera på följande

Om Kina invaderar Taiwan, tror du då att hela västvärlden skulle bojkotta och isolera det landet? Eller hade det blivit för obekvämt och kostsamt?

Spelföretaget EA Sports plockar bort ryska lag och klubbar ur sina sportspel (tv-spel). Vad tror du det beslutet påverkar mest? EA Sports egen image eller ukrainska krigsoffer?

Källa: https://www.expressen.se/kultur/spotify-har-valt-att-underkasta-sig-kreml/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.